YUBEL
Last ned

PERSONVERN

Slik beskytter vi dine personopplysninger

Sist oppdatert: 13. juli 2025

1. Innledning

Yubel AS ("vi", "oss", "Yubel") er forpliktet til å beskytte personvernet ditt. Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn, bruker, lagrer og beskytter dine personopplysninger når du bruker vår plattform og tjenester.

Vi følger alle gjeldende lover og regler, inkludert personopplysningsloven og EUs personvernforordning (GDPR). Som norsk selskap er vi underlagt Datatilsynets jurisdiksjon.

Ved å bruke Yubel-plattformen aksepterer du vilkårene i denne personvernerklæringen. Hvis du ikke er enig i disse vilkårene, ber vi deg om ikke å bruke våre tjenester.

2. Hvem er behandlingsansvarlig?

Yubel AS

Organisasjonsnummer: 123 456 789

Adresse: [Adresse], Oslo, Norge

E-post: hei@yubel.no

Telefon: +47 XXX XX XXX

Yubel AS er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger. Dette betyr at vi bestemmer formålet med og midlene for behandlingen av dine personopplysninger.

3. Hvilke personopplysninger samler vi inn?

3.1 Opplysninger du gir oss direkte

  • Kontoinformasjon: Navn, e-postadresse, telefonnummer, profilbilde
  • Sosiale medier-profiler: TikTok, Instagram, YouTube og andre plattformkontoer du kobler til
  • Demografisk informasjon: Alder, kjønn, bosted (by/region)
  • Innholdskategorier: Hvilke typer innhold du lager (mote, mat, reise, etc.)
  • Betalingsinformasjon: Kontonummer for utbetalinger (vi lagrer ikke kredittkortopplysninger)
  • Kommunikasjon: Meldinger du sender til oss via e-post, chat eller andre kanaler

3.2 Opplysninger vi samler automatisk

  • Bruksdata: Hvordan du bruker appen, hvilke funksjoner du benytter, tid brukt
  • Teknisk informasjon: IP-adresse, enhetstype, operativsystem, nettlesertype
  • Lokasjonsdata: Omtrentlig geografisk plassering basert på IP-adresse
  • Cookies og lignende teknologier: Se egen seksjon om cookies nedenfor

3.3 Opplysninger fra tredjeparter

  • Sosiale medier-data: Offentlige statistikker fra dine tilkoblede kontoer (følgere, engasjement)
  • Merkevaredata: Informasjon fra bedrifter som ønsker å samarbeide med deg
  • Betalingsdata: Informasjon fra våre betalingsleverandører for å behandle utbetalinger

3.4 Obligatoriske opplysninger

Noen personopplysninger er nødvendige for at vi skal kunne levere våre tjenester:

  • Kontraktsmessig påkrevd: Navn, e-post, betalingsinformasjon og sosiale medier-profiler
  • Lovpåkrevd: Identitetsbekreftelse for skatteformål og anti-hvitvasking

Hvis du ikke oppgir disse opplysningene, kan vi ikke opprette en konto for deg eller behandle betalinger. Du vil ikke kunne bruke Yubel-plattformen uten disse grunnleggende opplysningene.

4. Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

4.1 Leveranse av tjenester

Vi behandler dine personopplysninger for å levere våre kjernetjenester, inkludert:

  • Opprette og administrere din brukerkonto
  • Matche deg med relevante merkevarer og kampanjer
  • Behandle og utbetale kompensasjon for ditt innhold
  • Kommunisere med deg om kampanjer og betalinger
  • Gi kundestøtte og teknisk support

Rettslig grunnlag: Kontraktsoppfyllelse (GDPR art. 6(1)(b))

4.2 Forbedring av tjenester

Vi bruker anonymiserte data for å:

  • Analysere bruksmønstre og forbedre plattformen
  • Utvikle nye funksjoner basert på brukerbehov
  • Optimalisere matchingalgoritmer mellom skapere og merkevarer
  • Utføre kvalitetssikring og feilsøking

Rettslig grunnlag: Berettiget interesse (GDPR art. 6(1)(f))

4.3 Markedsføring og kommunikasjon

Med ditt samtykke kan vi sende deg:

  • Nyhetsbrev med tips og oppdateringer
  • Informasjon om nye kampanjer som passer for deg
  • Produktoppdateringer og nye funksjoner

Rettslig grunnlag: Samtykke (GDPR art. 6(1)(a))

4.4 Juridiske forpliktelser

Vi kan behandle dine opplysninger for å:

  • Overholde skatteregler og regnskapslovgivning
  • Rapportere til relevante myndigheter når påkrevd
  • Håndtere juridiske tvister og krav
  • Forebygge svindel og misbruk av plattformen

Rettslig grunnlag: Juridisk forpliktelse (GDPR art. 6(1)(c))

5. Deling av personopplysninger

5.1 Når deler vi dine opplysninger?

Vi selger aldri dine personopplysninger til tredjeparter. Vi deler kun opplysninger i følgende situasjoner:

5.2 Merkevarer og samarbeidspartnere

Når du aksepterer en kampanje, deler vi relevant informasjon med merkevaren:

  • Navn og kontaktinformasjon
  • Sosiale medier-profiler og statistikker
  • Demografisk informasjon relevant for kampanjen
  • Innholdskategorier og tidligere kampanjer

5.3 Tjenesteleverandører

Vi bruker pålitelige tredjepartsleverandører for å levere våre tjenester:

  • Betalingsbehandlere: For å utbetale kompensasjon til deg
  • Skytjenester: For hosting og lagring av data
  • Analytikktjenester: For å forstå bruk av plattformen
  • Kundestøtteverktøy: For å gi deg bedre support
  • E-posttjenester: For å sende deg viktige meldinger

Alle våre leverandører er nøye utvalgt og har inngått databehandleravtaler som sikrer at dine opplysninger behandles trygt og i henhold til gjeldende lover.

5.4 Juridiske krav

Vi kan dele opplysninger hvis det kreves av lov, rettslig prosess, eller for å beskytte våre eller andres rettigheter, eiendom eller sikkerhet.

6. Internasjonale overføringer

Dine personopplysninger lagres primært i Norge og EU/EØS-området. I noen tilfeller kan opplysninger overføres til land utenfor EU/EØS:

  • Når du kobler til sosiale medier-plattformer som er basert i andre land
  • Når vi bruker skytjenester som har servere i flere land
  • Når merkevarer du samarbeider med er lokalisert utenfor EU/EØS

Alle internasjonale overføringer skjer kun til land med tilstrekkelig beskyttelsesnivå eller med passende sikkerhetstiltak som EU-standardkontrakter eller bedriftsinterne regler.

7. Hvor lenge lagrer vi dine opplysninger?

Vi lagrer dine personopplysninger bare så lenge det er nødvendig for de formålene de ble samlet inn for:

  • Aktive kontoer: Så lenge kontoen din er aktiv
  • Inaktive kontoer: 3 år etter siste aktivitet
  • Finansielle opplysninger: 5 år etter siste transaksjon (lovkrav)
  • Markedsføringssamtykke: Til du trekker tilbake samtykket
  • Juridiske tvister: Til tvisten er løst + 3 år

Når lagringsperioden utløper, sletter eller anonymiserer vi dine opplysninger på en sikker måte.

8. Dine rettigheter

Som registrert har du flere viktige rettigheter under GDPR:

8.1 Rett til informasjon og innsyn

Du har rett til å få informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger og be om en kopi av alle opplysninger vi har om deg.

8.2 Rett til retting

Du kan be oss rette opp feil eller utdaterte opplysninger. Du kan også oppdatere de fleste opplysninger selv i din profil.

8.3 Rett til sletting

Du kan be oss slette dine personopplysninger i visse situasjoner, for eksempel når opplysningene ikke lenger er nødvendige eller du trekker tilbake samtykket.

8.4 Rett til begrensning

Du kan be om at vi begrenser behandlingen av dine opplysninger i visse situasjoner, for eksempel hvis du bestrider nøyaktigheten.

8.5 Rett til dataportabilitet

Du har rett til å få dine personopplysninger i et strukturert, maskinlesbart format og overføre dem til en annen tjeneste.

8.6 Rett til å protestere

Du kan protestere mot behandling basert på berettiget interesse eller for markedsføringsformål.

8.7 Rett til å trekke tilbake samtykke

Når behandling er basert på samtykke, kan du trekke dette tilbake når som helst. Dette påvirker ikke lovligheten av behandling før tilbaketrekkingen.

Hvordan utøve dine rettigheter?

For å utøve dine rettigheter, kontakt oss på:

E-post: hei@yubel.no
Emne: "Personvernrettigheter - [ditt navn]"

9. Sikkerhet

Vi tar sikkerheten til dine personopplysninger svært alvorlig og har implementert omfattende sikkerhetstiltak:

9.1 Tekniske sikkerhetstiltak

  • Kryptering av data både under overføring og lagring
  • Regelmessige sikkerhetsoppdateringer og penetrasjonstester
  • Brannmurer og intrusion detection systemer
  • Sikker autentisering og tilgangskontroll
  • Automatisk sikkerhetskopiering og disaster recovery

9.2 Organisatoriske sikkerhetstiltak

  • Begrenset tilgang til personopplysninger basert på jobbfunksjon
  • Regelmessig opplæring av ansatte i personvern og datasikkerhet
  • Konfidensialitetsavtaler med alle ansatte og leverandører
  • Rutiner for håndtering av datainnbrudd og sikkerhetshendelser
  • Regelmessige sikkerhetsrevisjoner og risikovurderinger

9.3 Datainnbrudd

I det usannsynlige tilfellet av et datainnbrudd som kan medføre høy risiko for dine rettigheter og friheter, vil vi varsle deg og relevante myndigheter innen 72 timer i henhold til GDPR-kravene.

10. Cookies og lignende teknologier

Vi bruker cookies og lignende teknologier for å forbedre din opplevelse på vår plattform:

10.1 Nødvendige cookies

Disse er essensielle for at plattformen skal fungere:

  • Innloggingsstatus og sesjonshåndtering
  • Sikkerhetstokens og CSRF-beskyttelse
  • Grunnleggende funksjonalitet og navigasjon

10.2 Analytiske cookies

Med ditt samtykke bruker vi disse for å forstå hvordan plattformen brukes:

  • Sidevisninger og brukerreiser
  • Populære funksjoner og innhold
  • Feilrapportering og ytelsesovervåking

10.3 Administrere cookies

Du kan administrere cookie-innstillinger i din nettleser eller gjennom vårt samtykke-senter. Merk at deaktivering av nødvendige cookies kan påvirke plattformens funksjonalitet.

11. Automatisert beslutningstaking og profilering

Yubel bruker automatiserte systemer for å matche innholdsskapere med relevante kampanjer og merkevarer:

11.1 Matchingalgoritmer

Vi bruker automatiserte algoritmer som analyserer:

  • Dine sosiale medier-statistikker og demografisk informasjon
  • Innholdskategorier du lager og tidligere kampanjer
  • Merkevares målgrupper og kampanjekrav
  • Geografisk plassering og språkpreferanser

11.2 Formål og konsekvenser

Automatisert matching brukes for å:

  • Vise deg kampanjer som passer din profil og målgruppe
  • Spare tid ved å filtrere bort irrelevante tilbud
  • Hjelpe merkevarer finne passende innholdsskapere

Disse systemene påvirker ikke dine juridiske rettigheter eller har betydelig innvirkning på deg. Du kan alltid kontakte oss for å få forklart hvorfor du fikk eller ikke fikk et bestemt tilbud.

11.3 Dine rettigheter

Du har rett til å be om menneskelig involvering i matchingprosessen, uttrykke ditt synspunkt og bestrider beslutninger som er basert på automatisert behandling. Kontakt oss på hei@yubel.no for å utøve disse rettighetene.

12. Mindreårige

Yubel er designet for brukere som er 16 år eller eldre. Vi samler ikke bevisst inn personopplysninger fra barn under 16 år uten foreldresamtykke.

Hvis du er mellom 16 og 18 år, anbefaler vi at du diskuterer bruken av Yubel med dine foreldre eller foresatte før du oppretter en konto.

Hvis vi blir klar over at vi har samlet inn personopplysninger fra et barn under 16 år uten gyldig samtykke, vil vi slette disse opplysningene umiddelbart.

13. Endringer i personvernerklæringen

Vi kan oppdatere denne personvernerklæringen fra tid til annen for å reflektere endringer i våre tjenester, lovgivning eller forretningspraksis.

Når vi gjør vesentlige endringer, vil vi:

  • Varsle deg via e-post minst 30 dager før endringene trer i kraft
  • Oppdatere datoen øverst i denne erklæringen
  • Fremheve endringene i en egen melding når du logger inn
  • Be om nytt samtykke hvis det er lovpåkrevd

Vi oppfordrer deg til å gjennomgå denne personvernerklæringen regelmessig for å holde deg oppdatert på hvordan vi beskytter dine opplysninger.

14. Kontakt oss

Hvis du har spørsmål om denne personvernerklæringen eller hvordan vi behandler dine personopplysninger, kan du kontakte oss:

Yubel AS

E-post: hei@yubel.no

Telefon: +47 XXX XX XXX

Adresse: [Adresse], Oslo, Norge

Organisasjonsnummer: 123 456 789

Vi bestreber oss på å svare på alle henvendelser innen 30 dager. For hastesaker, merk e-posten med "HASTER" i emnefeltet.

15. Klagerett

Hvis du mener at vi ikke behandler dine personopplysninger i henhold til gjeldende lovgivning, har du rett til å klage til Datatilsynet:

Datatilsynet

Postboks 458 Sentrum, 0105 Oslo

Telefon: 22 39 69 00

E-post: postkasse@datatilsynet.no

Nettside: www.datatilsynet.no

Vi oppfordrer deg likevel til å kontakte oss først, slik at vi kan forsøke å løse eventuelle problemer direkte.